Til brug for vores arbejde med mst.dk sættes en cookie som samler data om dit besøg. Andre 3. parts cookies fra fx sociale medier kan du afvise.Læs mere om cookies

Forhandler du kosmetiske produkter?

Når du forhandler kosmetiske produkter, er der en række regler, som du skal forholde dig til. Dette gælder uanset om du producerer, importerer eller blot forhandler kosmetiske produkter.

I nedenstående tekst hjælper vi dig med at finde ud af, hvilket ansvar din virksomhed har. For at finde ud af, hvilket ansvar din virksomhed har, skal du først finde ud af, om din virksomhed er ”Ansvarlig person” eller ”Distributør”. ”Ansvarlig person” og ”Distributør” er to roller, som anvendes i lovgivningen. Der er forskellige krav til de to forskellige roller. Derfor er det vigtigt at få afklaret, hvad din virksomheds rolle er.

En "ansvarlig person" er:

  • En virksomhed, der fremstiller og markedsfører kosmetiske produkter i EU
  • En virksomhed, der importerer fra et ikke EU-land og markedsfører produkterne i EU
  • En virksomhed, der videreforhandler produkter (produceret i eller uden for EU) i eget navn/label
  • En virksomhed, der videreforhandler produkter (produceret i eller uden for EU) og ændrer produktets anprisninger

Et kosmetisk produkt må kun markedsføres i EU, hvis der er udpeget en ansvarlig person. Den ansvarlige person skal være etableret inden for EU. I nogle tilfælde kan der være flere virksomheder, der er ansvarlige personer for det samme produkt, eksempelvis hvis der er flere virksomheder, der uafhængigt af hinanden importerer et produkt fra et ikke EU-land.

Både importører og producenter kan uddelegere opgaven som ansvarlig person til en anden virksomhed. Når dette sker skal der foreligge en skriftlig aftale, der bekræfter, at vedkommende er ansvarlig person.

Er din virksomhed ansvarlig person?  Her kan du se en liste over de krav der stilles til den ansvarlige person.

En "distributør" er:

  • En virksomhed, der importerer fra et andet EU-land og markedsfører produkterne i Danmark
  • En virksomhed, der videreforhandler produkter fra en dansk importør eller fabrikant, f.eks. detailhandlen.

Er din virksomhed distributør? Her kan du se en liste over de krav der stilles til distributøren .

Markedsføring af et kosmetisk produkt

Ønsker din virksomhed at markedsføre et kosmetisk produkt inden for EU, er den lovgivning, du skal overholde  kosmetikforordningenDenne forordning suppleres med  bekendtgørelse om kosmetiske produkter

Er du sikker på, at det er et kosmetisk produkt du sælger? 

Definitionen af et kosmetisk produkt i kosmetikforordningen (art. 2) handler både om produktets virkning og om hvor og hvordan det skal anvendes:

Ethvert stof eller enhver blanding, der er bestemt til at komme i kontakt med dele af det menneskelige legemes overflade (hud, hovedhår eller anden hårvækst, negle, læber og ydre kønsorganer) eller tænderne og mundens slimhinder, udelukkende eller hovedsageligt med henblik på at rense og parfumere dem, at ændre deres udseende, at beskytte dem, holde dem i god stand eller korrigere kropslugt.

Produktet skal markedsføres med en kosmetisk funktion og anvendes på et eller flere af de ovennævnte steder (hud, hår, tænder, slimhinder, negle mm). Begge elementer skal være opfyldt, før der er tale om et kosmetisk produkt.

Eksempler:
Hudcreme, dagcreme, natcreme, bodylotion, sæbe, shampoo, balsam, tandpasta, makeup, læbepomade, hårspray, hårfarve, barberskum, hårfjerningscreme, deodoranter, permanentvæsker, hårudglatningsvæsker, hårvoks, neglelak, ansigtsmasker, makeuprensemidler, hudrensemidler, pudder, parfume, solcreme, aftersun lotion og meget mere.

 

Hvad synes du om siden?