Nye spiselige potteplanter til danskerne

Danske forbrugere er mere interesserede i lokale økologiske produkter end nogensinde før. I Danmark er udbuddet af spiselige produkter i potter imidlertid begrænset, og der er derfor store muligheder i udvikling af nye grøntsager og krydderier til vindueskarmen/altanen.

stagneret som følge af dårlig indtjening, for lidt udvikling, spredt forskning, stor afhængighed af fossil energi og konkurrence fra udlandet. Udvikling af nye spiselige produkter i potter kan bidrage til at styrke branchens vækstmuligheder, men det kræver, at flere danske gartnerier skifter fra udelukkende at tilbyde potteplanter, til også at producere grøntsager i potter.

Netværk vil garantere fødevaresikkerhed

Formålet med projektet er at undersøge markedet og vurdere mulighederne for en økologisk dansk produktion af grønsager i potter. Derudover kortlægges de væsentligste barrierer i forhold til fødevaresikkerhed, lovgivning og produktion. Overgangen fra, at vækstgartnerierne producerer traditionelle potteplanter til, at de producerer grøntsager i potter, er kompliceret, da der gælder helt andre regler i forhold til fødevaresikkerhed, brug af kemisk vækstregulering og pesticider. Netværksprojektet, der er et samarbejde mellem GASA Group, GARTA, Ex-Plant, Gartneriet Stendemose og Rosborg Krydderurter, vil fokusere på potentialer og barrierer i forhold til at dyrke friske spiseklare grøntsager i potter, nye typer af friske krydderier og ”Så selv og se dem gro”-produkter. Målet med projektet er at formidle de erhvervsmæssige potentialer til branchen, blandt andet på baggrund af en udviklingsstrategi, der skal hjælpe fremtidige projekter.

Værdiløft i alle værdikædens led

Netværksprojektet stiler mod at udvikle det danske marked for spiselige potteplanter. Dette vil skabe vækst samtidig med, at man kan fastholde og udvikle arbejdspladser i det grønne erhverv med afsæt i nye bæredygtige og for så vidt muligt økologiske produkter.

Projektleder Jes Grandt Nielsen udtaler i forbindelse med projektet:

"Projektet sigter på at bryde med den traditionelle måde at tænke produkt- og konceptudvikling på. Traditionelt er vi i potteplantebranchen startet med at henvende et produkt mod markedet. Med projektet forsøger vi at gå den modsatte vej, ved at tage afsæt i globale trends indenfor fødevarer og sundhed, og ved at sætte forbrugerne i centrum. Fx ved at undersøge hvordan forbrugerne opbevarer deres krydderurter i hjemmet, når de ikke anvendes til madlavning. Resultatet vil give indsigt i hvordan produktet indgår i resten af køkkenet, stuen eller hjemmet. Forbrugerens placering af produktet kan nemlig have indflydelse på hvordan fremtidens produkter og emballage skal designes og formes"

"Grow your Own" er en global forbrugertrend, der handler om, at moderne forbrugere ønsker at lave mad fra bunden, samtidig med at de efterspørger convenience. Her er de yngre forbrugere og byboerne i centrum. Perspektiverne er store, for evner vi som branche at spotte tidens tends og udvikle nye produkter som er målrettet dette forbrugersegment, kan vi drage fordel af globaliseringen"

Citaterne er godkendt til pressebrug.